Http://anaszshintaa.blogpsot.com

KISAH DISEBALIK KEWUJUDAN NAFSU !!! -cikanaszshintaa

         
          Assalamualaikum . Alang-alang menyeluk perkasam biar sampai ke pangkal lengan kan ? hehe . Alang-alang dah diberi peluang , saya tak kan sia-siakan peluang dan masa yang ada untuk saya share sesuatu dengan anda semua . Sebenarnya , sebulan yang lepas saya ade ikuti satu ceramah yang berkaitan dengan NAFSU . Best sangat tajuk tuh . Saya sempat jugak amik "note" bila saya rase maklumat tuh penting dan memang bermakna maksudnya .

          NAFSU adalah satu tajuk yang sangat penting dlm usaha kita untuk mencapai tingkatan ibadah yang sempurna serta usaha kita untuk melatih diri bagi menanan akhlak mulia dan terpuji dalam diri kita . NAFSU adalah satu perkara penting dalam diri kita yang kejadiannya sama seperti roh , tidak boleh dilihat dan disentuh . 

          Allah berfirman dalam Surah Yusuf : 53 yang bermaksud " Sesungguhnya NAFSU itu sangat menyuruh kepada kejahatan kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku " . *yang sempat saya ambil pada ceramah waktu tuh . NAFSU mengajak manusia kepada kejahatan kecuali NAFSU yang diberi rahmat oleh Allah SWT . NAFSU demikian ialah nafsu yang sudah baik dan sudah dijinakkan . Tetapi , sifat asal nafsu adalah jahat . Sebab itu , untuk mendapatkan nafsu yang baik itu, nafsu yang jahat di dalam diri kita mesti diperangi habis-habisan . Jahatnya NAFSU , menurut ceritanya di dalam kitab-kitab , ia tidak mahu mengakui keesaan Allah apabila Allah tanya dia . NAFSU menunjukkan lagak & sombongnya di depan Allah SWT . Tidak seperti roh , apabila Allah tanya mereka , mereka mengaku bahawa Tuhanlah Allah , tiada yang lain melainkan Allah . Tetapi NAFSU bersikap sebaliknya , angkuh dan sombong . akibat dari keangkuhan dan kesombongan itulah , maka Allah dera NAFSU di dalam neraka selama 500 tahun sebelum ia dimasukkan ke dalam dada manusia .

          Itupun ia adalah sangat dibimbangi oleh Rasulullah SAW tentang diri umatnya dalam berhadapan dengan NAFSU . Kerana , andainya umat baginda tidak berusaha melawan NAFSU itu sungguh-sungguh maka punca kejahatan di dalam diri mereka akan terus berleluasa dan bermaharajalela. Nazubillah ~ . Kejahatan yang berlaku di muka bumi hari ini adalah disebabkan manusia gagal di dalam jihad melawan nafsu hingga akhirnya ramai yang menjadi hamba hawa nafsu .




 Mengapa sukarnya melawan hawa nafsu ? Sebabnya ia bukan musuh yang dapat kita lihat dan yang dapat kita sentuh . Ia bukan di luar jasad kita tetapi ada di dalam diri kita , mengalir bersama aliran darah hingga menguasai seluruh tubuh badan kita . Kalaulah NAFSU tuh macam manusia dan haiwan , mesti senang jep kita nak bunuh dia . dengan senjata2 yang canggih sekarang nie , tidak adew musuh yang kita tak boleh lawan kan ? Tp NAFSU ?? Berbeza jauh sekali . Untuk lawan NAFSU seperti yang dituntut Islam , kita mestilah kenal sifat-sifat NAFSU yang sebenarnya . NAFSU kan sebenarnya terdiri daripada beberapa peringkat tau . Diantaranya ialah :

a) NAFSU AMARAH .
b) NAFSU LAUWAMAH .
c) NAFSU MULHAMAH .
d) NAFSU MUTMAINNAH .
e) NAFSU RADHIAH .
f) NAFSU MARDHIAH .
g) NAFSU KAMILAH .

Maksudnya kat sini , ada tujuh peringkat nafsu . Yang paling jahat tuh NAFSU AMARAH , duduk bersemadi di dalam diri manusia . Yang sangat sempurna pula ialah NAFSU KAMILAH , yang dimiliki oleh para nabi dan rasul sahaja . * saya akan huraikan dengan lebih berkenaan dengan peringkat NAFSU nie nanti k . Insya-Allah , jika diberikan peluang lg :) . 







          

No comments:

Post a Comment